این روزها، خوردن و آشامیدن صرفا برای رفع گرسنگی و تشنگی نیست بلکه یک شیوه تفریح و خوشگذرانی نیز میباشد. انسان ها معمولا با کسانی که دوستشان دارند به رستوران و یا کافی شاپ میروند و ساعاتی را در آنجا میگذرانند و انتظار دارند لحظات خوش داشته باشند و خدمات مناسب دریافت کنند. گسترش شهر نشینی، اشتغال همزمان والدین و تغییرات سبک زندگی سبب شده است صنعت کافیشاپ و رستوران روز به روز رونق بیشتری پیدا کند. در این میان، با توجه به حساسیت مشتریان به کیفیت خدمات، مدیریت حرفهای کافیشاپ و رستوران ضروری بنظر میرسد.
ثبت سفارش بر سر میز غذا، پرداخت صورتحساب ها و انتقال سفارشات به آشپزخانه نیاز به سخت افزار هایی نظیر صندوق فروشگاهی، تبلت، سفارشگیر و دستگاه پوز دارد. هر یک از این سخت افزارها باید هماهنگ با نرم افزار فروشگاهی و حسابداری کافی شاپ و رستوران نیز باشند.
نرم افزار تحت وب رستورانی آسمون را می توان در انواع رستورانهای کوچک و بزرگ، تک شعبه و زنجیرهای، کافیشاپ، کافه رستوران و تهیه غذاها استفاده کرد. در این نرم افزار، تمامی امور یک رستوران از تهیه مواد اولیه گرفته تا حسابداری و پرداخت صورتحساب ها بصورت جامع و یکپارچه گزارش می شود و نیاز به استفاده از چند نرم افزار نیست. کاربر از طریق نرم افزار رستورانی آسمون می تواند گام به گام با تغییرات رستوران خود همراه شود و با دسترسی به گزارشات روزانه، هفتگی، ماهانه و سالانه در جریان پیشرفت کافی شاپ و رستوران قرار بگیرد.
از طریق تبلت یا سایر دستگاه های سفارشگیر، می توان درخواست های مشتریان را به صورت سیستمی ثبت کرد و بصورت آنلاین به قسمت بار یا آشپزخانه ارسال نمود.
در بخش انبارداری، می توان فیلدهای مختلفی را تعریف کرد و هر کدام را با نام یا دسته بندی مختلف مشخص نمود. با استفاده از نرم افزار، دسترسی به اطلاعات انبار فروش و مواد اولیه امکانپذیر می شود و از طریق آن می توان ورودی و خروجی اقلام مصرفی را کنترل و مدیریت کرد.
برای سفارش گیری آسانتر می توان شماره میزی که مشتری پس از مراجعه به کافه و رستوران در آن مستقر می شود را در بخش تحویل داخل نرم افزار ابری آسمون تعریف کرد تا پس از آماده شدن سفارش به میز مربوطه ارسال شود.
با ثبت شماره میز در فاکتور و رسید پرداخت ، از خطاهای احتمالی در تحویل سفارش یا صورتحساب پرداختی جلوگیری می شود.
در سفارش های بیرون بر، با وارد کردن شماره مشتری و اتصال با آی دی کالِر می توان مشخصات سفارش و آدرس مشتری را بر روی فاکتور سفارش ثبت کرد و با پیک ارسال نمود.
در نرم افزار آسمون، میزان و تعداد خرید در پروفایل هر یک از مشتریان ذخیره می شود . با استفاده از این داده ها، می توان برای مشتریان مهم ، تخفیف در نظر گرفت و یا جشنواره فروش راه اندازی کرد. همچنین با استفاده از داده های نرم افزار می توان باشگاه مشتریان ایجاد کرد و پیشنهادهای ویژهای به اعضا ارائه داد.
برای تهیه غذاها و نوشیدنی های با کیفیت، مقدار دقیق مواد اولیه از اهمیت بالایی برخوردار است. با ثبت جزییات مواد اولیه به عنوان متعلقات برای هر محصول، میتوان حسابداری و انبارداری هر کدام را محاسبه کرد.
بطور مثال، می خواهیم در سند انبارداری با سفارش سالاد، سس سالاد را نیز به همراه آن داشته باشیم. برای اینکار، سالاد را به عنوان محصول و سس را بعنوان متعلقات آن تعریف می کنیم. در نتیجه، با هر بار سفارش سالاد، سس مورد نیاز برای آن نیز ثبت می شود و در سندهای انبارداری و حسابداری نیز لحاظ می گردد.
از کاربردهای دیگر بخش متعلقات، تعریف محصولاتی هست که به چند شکل متفاوت قابل عرضه است. با این ویژگی کاربر می تواند میزان پخت، مقدار تلخی یا شیرینی و یا میزان تند بودن سفارش را ثبت کند تا در قسمت بار یا آشپزخانه مطابق میل مشتری تهیه شود.
از طریق این کار، غذا یا آشامیدنی مشتری سفارشی سازی شده و رضایت بیشتری از تجربه حضور در کافی شاپ و رستوران رخ خواهد داد.
ثبت اطلاعات مشتری می تواند عملیات فروش را تسهیل کند و باعث ایجاد ارتباط نزدیک تر با مشتری شود. کاربر می تواند در زمان فروش با وارد کردن نام یا شمارۀ مشتری، خیلی سریع به همۀ اطلاعات دسترسی پیدا کند. اینکار به ویژه برای سفارشات تلفنی بسیار کاربردی است.
از قابلیت های دیگر نرم افزار، امکان اختصاص حساب اعتباری است. مشتری از این طریق می تواند به شکل اعتباری خرید کند و در فواصل زمانی مشخص، صورتحساب خود را تسویه نماید. بطور ویژه، قابلیت ایجاد حساب اعتباری برای مشتریان شرکتی یا سازمانی بسیار مناسب است. چون سازمان ها تعداد سفارش های بیشتری دارند می توانند صورتحساب های خود را بصورت یکجا و در دورههای زمانی مشخص، تسویه نمایند.